L’éducation populaire en crise
Abstract
The definition of popular education was a significant issue in the 19th and 20th centuries. Today, debates focus less on the purposes of popular education than on its maintenance and adaptation to current situations. Numerous clues indicate, in fact, the existence of a crisis. The operational methods of popular education associations are increasingly exposed to managerial logic and management constraints imposed by public authorities influenced by neoliberalism. Today, everything indicates that financiers (State, local authorities, municipalities, etc.) would like popular education to become profitable, while it is subject to commercial competition from the media, and its potential audiences are experiencing a deterioration in living conditions which does not promote interest in culture.
La définition de l’éducation populaire a été un enjeu considérable au xixe et au xxe siècle, aujourd’hui les débats portent moins sur les finalités de l’éducation populaire que sur son maintien et son adaptation aux situations présentes. De nombreux indices témoignent, en effet, de l’existence d’une crise. Les modes de fonctionnement des associations d’éducation populaire sont de plus en plus exposés à une logique managériale et à des contraintes de gestion imposées par des pouvoirs publics conquis au néolibéralisme. Tout montre qu’aujourd’hui les financeurs (État, collectivités territoriales, municipalités, etc.) souhaiteraient que l’éducation populaire devienne rentable alors qu’elle subit la concurrence commerciale des médias et que ses publics potentiels connaissent une détérioration des conditions d’existence qui ne favorise pas l’intérêt pour la culture.
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